Laten we samen eens overlopen hoe je nu best zelf een inboedel opruiming voorbereid en uitvoert van A tot Z:
- Plan vooruit
- Gebruik het verkeerslichtsysteem
- Bepaal volumes
- Ladderlift huren?
- Parkeerborden en licenties
- Maak het huis leeg
- Niet te vergeten
Tip 1: Plan vooruit
Het zorgvuldig op voorhand plannen van de de opruiming zorgt ervoor dat al de rest van het werk soepel kan verlopen. Een goede vuistregel voor twee personen die een inboedel opruiming uitvoeren, is om voor elke kamer een halve dag vrij te maken. Dit lijkt misschien veel, maar net zoals bij de meeste dingen in het leven, als je jezelf voldoende tijd geeft om een klus te klaren valt al 90% van alle stress weg die daarmee gepaard gaat. Van alle huis opruimen tips is dit waarschijnlijk de allerbelangrijkste!
Geen zin of tijd om zelf je huis te ontruimen? Huur dan een professionele inboedel opruimer in!
Tip 2: Gebruik het verkeerslichtsysteem en gooi niet alles zomaar op de afval container
Eens je wat tijd in je agenda hebt gereserveerd voor de ontruiming van het huis, is de volgende stap om alles te doorlopen en om te beslissen welke items jij en je familie willen behouden, verkopen of doneren, of weggooien. We raden u aan hiervoor het verkeerslichtsysteem te gebruiken
Gebruik het verkeerslichtsysteem voor de perfecte huis ontruiming
Rood = Bijhouden
Oranje = Verkopen/doneren (kringloop winkel of iets dergelijks)
Groen = Afval container (recycleren of restafval)
We weten dat het moeilijk is, maar probeer zo meedogenloos mogelijk te zijn – pas alleen de rode stickers toe voor items die je zeker nog zal gebruiken en probeer zoveel mogelijk van de spullen die je niet meer nodig hebt een tweede leven te geven via donatie of recyclage. De rest kan op de afval container
Tip 3: Bepaal volumes en huur eventueel een afval container
Goed gedaan – het moeilijkste is nu achter de rug. Nu heb je een idee nodig van het volume van al je spullen. Een eenvoudig referentiepunt is de standaard bouw afval container, de meest voorkomende afvalcontainer die u op de openbare weg vaak ziet. Deze meten 6 of 8 kubieke meter – neem dus gemiddeld 7 kubieke meter en gebruik dit als uw maatstaf terwijl u door elke kamer loopt. Loop rond elke kamer en noteer hoeveel van een container elke stickercategorie zou vullen. Zodra u dit hebt gedaan tel je alles op, en krijgt u een totale volumeschatting voor elke categorie.
Tip 4: Ladderlift huren?
Stel jezelf de vraag of je baat hebt bij het huren van een ladderlift. Vaak valt de prijs voor de huur van zo’n lift voor 1 uur + bediening wel best mee en kan je de grote en kleine stukken (in dozen) gemakkelijk, snel én veilig beneden krijgen. Het is altijd een enorme tijd en energie besparing die je kan doen door hier gebruik van te maken!
Tip 5: Check of je parkeerborden en/of licenties nodig hebt!
Laat je een afval container plaatsen of maak je gebruik van een ladderlift voor het ontruimen van je huis? Vaak moet je hierbij verplicht parkeerborden en een licentie aanvragen bij je gemeente! Dit is meestal afhankelijk van de situering van de woning (bijvoorbeeld in een centrum gelden vaak andere regels dan in een doodlopende straat waar 2 mensen wonen) en exacte plaatsing van de container(s) etc. Om 100% verzekerd te zijn bij al je werken zal je dit sowieso moeten doen. Check de website van jouw gemeente voor meer info.
Tip 6: Maak het huis leeg
Gewapend met uw volumeschatting, bent u nu klaar om het huis te ontruimen!
Rood = houden
Tenzij je het zelf wilt doen, heb je een gespecialiseerd verhuisbedrijf nodig om dingen van A naar B te verplaatsen. Voor kleine verhuizingen kan u ook steeds bij ons terecht
Oranje = verkopen / doneren
Er zijn talloze manieren om af te geraken van nog bruikbare items die je niet wil; 2dehands.be, eBay, rommelmarkten, etc… zijn allemaal uitstekende kanalen, maar onthoud dat je wel mensen moet ontmoeten die je nog nooit eerder hebt ontmoet en die niet afkomstig zijn van een professionele organisatie. Als je ze wel gebruikt, zorg er dan voor dat je niet alleen bent wanneer de persoon komt kijken. Andere opties zijn lokale liefdadigheidswinkels en sociale ondernemingen zoals de kringwinkel.
Groen = wegwerken
Keuze uit vier basisopties als het gaat om het verwijderen van ongewenste items uit een huisopruiming:
- Stop alles in de kofferbak van uw auto of huur een busje om het naar het plaatselijke containerpark te brengen
- Huur een afval container. Afval containers worden forfaitair in rekening gebracht en vereisen een licentie indien geparkeerd op de openbare weg. Je moet alles zelf laden. Prijzen variëren sterk afhankelijk van welk bedrijf u kiest, het volume van de container dat u nodig hebt en het type afval. Daarnaast moet je dus mogelijk ook een container licentie betalen (als de container op de weg geparkeerd moet worden) en, afhankelijk van de gemeente. Googelen ‘afval huur container [uw gemeente]’ is de eenvoudigste manier om een lokaal container-verhuurbedrijf te vinden.
- Gebruik een professioneel bedrijf voor het inboedel opruimen opruimen en verwijderen van rommel zoals Boboke. Zo hoeft u zelf helemaal niets te doen en krijg je voor een scherpe prijs een erg fijne service.
Tip 7: Pas onze huis ontruiming tips toe, en tot slot vergeet niet …
Wij hopen dat u waarde hebt gevonden in onze huis ontruiming tips. Houd onze laatste tip ook nog zeker in je achterhoofd:
Diefstal van identiteit is een groeiend probleem in België. Overweeg zeker een papier versnipperaar te gebruiken om vertrouwelijke documenten te vernietigen, maar pas op dat u geen documenten weggooit die u later misschien nog nodig hebt! Als je in een huis heel wat items verplaatst die al enige tijd ongestoord zijn, zal je waarschijnlijk een grote hoeveelheid stof verjagen, dus open veel ramen voordat je begint en overweeg een stofmasker te dragen. Let ook extra op bij het tillen van zware voorwerpen.
Als je dat allemaal hebt opgelost, verdien je zeker een lekker frisse pint of kopje thee in je zetel!